11, 12 en 13 februari 2025 | Evenementenhal Hardenberg 

Drijvende weg biedt oplossing voor veengebieden in Amsterdam Landelijk Noord
Romfix BV

Drijvende weg biedt oplossing voor veengebieden in Amsterdam Landelijk Noord

Zunderdorp, een klein pittoresk dorpje in het landelijk Noord van de gemeente Amsterdam, heeft de wegen letterlijk in het water liggen vooral na een langdurige regenperiode.

Delen:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Zunderdorp, een klein pittoresk dorpje in het landelijk Noord van de gemeente Amsterdam, heeft de wegen letterlijk in het water liggen vooral na een langdurige regenperiode.

Het schitterende gebied bestaat voornamelijk uit veen (Bodemdaling in het veenlandschap | Laag Holland) waarbij het humusrijke veen zoveel mogelijk onder water moet blijven om te voorkomen dat het wordt blootgesteld aan de inwerking van zuurstof uit de lucht. Op het moment dat de zuurstof de kans krijgt te reageren heeft dit direct bodemdaling tot gevolg door de oxidatie (verbranding) van het veen. De oxidatie van dit veen, is ook een belangrijke producent van broeikasgassen (CO2) en moet dus zoveel mogelijk worden tegengegaan, vandaar de hoge grondwaterstanden in dit gebied.

Fa. van Gelder heeft een raamcontract met Gemeente Amsterdam voor het onderhoud van de wegen in het z.g. Landelijk Noord en zo ook voor deze mooie landelijke weg midden in het veengebied. (Poppendammergouw).

Innovatie: het gebruik van gecertificeerd glasschuim
Sinds 2 jaar beschikt ROMFIX over het nieuw ontwikkelde innovatieve lichtgewicht ophoogmateriaal Glasschuim wat beschikbaar is gekomen binnen de goedkeuringsnormen van de overheid (bouwstoffenbesluit).

Door dit lichtgewicht materiaal op te sluiten in de door Romfix ontwikkelde combinaties van Geo-Synthetica worden de eigenschappen van dit materiaal met een factor 10 verbeterd ook wel de SIF (Support Improvement Factor) genoemd. Voordeel van Glasschuim t.o.v. gesloten kunststoffen zoals EPS is naast de milieuvoordelen (100% glas/zandproduct) en het lage soortelijk gewicht (200-250Kg/m³). Het aanpassend drijfvermogen bij wisselende waterstanden.

De holle ruimtes in het Glasschuimgranulaat vullen zich namelijk onder water waardoor de opwaartse kracht minder wordt en daardoor voorkomt dat de weg omhoog wordt geduwd (opdrijfgevaar).

Contactinformatie

Stuur ons een bericht

Scroll to Top