25e editie Infra Relatiedagen: premium partner BUKO Infrasupport blikt terug en vooruit op de sector
Dit jaar markeert een bijzondere mijlpaal: de 25e editie van Infra Relatiedagen. Dit jubileum biedt een uitgelezen kans om terug te blikken op de ontwikkelingen in de infrasector, de huidige uitdagingen en de toekomstvisie. Als premium partner van Infra Relatiedagen deelt BUKO Infrasupport, vertegenwoordigd door productmanager en mede-oprichter van de afdeling BUKO Bereikbaar, Fawad-Khan Bahadur, zijn inzichten over de veranderingen in de sector en de rol van BUKO Infrasupport daarin.
Veranderingen in de sector: continuïteit in een dynamische markt
Een van de grootste veranderingen die Fawad-Khan in de sector heeft waargenomen, is de noodzaak om voortdurend in te spelen op een veranderende markt. “Een van de kernwaarden bij BUKOnfrasupport is oog hebben voor de veranderende markt. Wij weten dat de markt verandert. Wij proberen daarop te anticiperen en actueel te blijven,” legt hij uit. Ondanks deze dynamiek blijft veiligheid de constante. “Ons doel is zorgen dat iedereen veilig thuiskomt. Die doelstelling is, ondanks de veranderingen in de markt, altijd hetzelfde gebleven.”
“Alles staat in het teken van veiligheid, of dat nu via slimme technologieën is of door beter gedrag op de weg te stimuleren,” vervolgt Fawad-Khan. Een voorbeeld hiervan is het gebruik van Smart Mobility: “Wanneer mensen hinder ondervinden van werkzaamheden, zorgen we ervoor dat ze goed geïnformeerd zijn. Minder frustratie leidt tot minder onveilige situaties, zowel voor onze collega’s als voor weggebruikers.”
Hybride oplossingen voor verkeersveiligheid
Een andere opvallende ontwikkeling in de sector is de verschuiving naar een hybride aanpak, waarin fysieke en digitale maatregelen samenkomen om verkeersveiligheid te verbeteren. Fawad-Khan legt uit: “De richtlijnen rondom veiligheid worden voortdurend vernieuwd.”
Een treffend voorbeeld is de manier waarop digitale aspecten steeds belangrijker worden. “Wat wij uit onderzoeken zien, is dat jongere generaties eerder geneigd zijn hun navigatiesysteem te volgen dan verkeersborden. Tot een jaar of 35 vertrouwt men meer op navigatie, terwijl oudere generaties juist naar borden blijven kijken. Dat vraagt om slimme integratie van digitale en fysieke oplossingen,” zegt Fawad-Khan. Dit inzicht heeft geleid tot de introductie van wat hij ‘hybride verkeersmaatregelen’ noemt: “Het gaat juist om de combinatie van beide, zodat je tot de meest verkeersveilige oplossing komt.”
Uitdagingen en innovaties
Een van de grootste uitdagingen die Fawad-Khan heeft ervaren, is het gedrag van weggebruikers. “Het verbaast me telkens weer hoe sommige mensen rode kruizen negeren op snelwegen,” deelt hij. “Deze signalen worden met een reden geplaatst, maar toch zien we dat automobilisten ze negeren, wat enorm frustrerend is. Dit gedrag vormt niet alleen een risico voor onze collega’s die aan de weg werken, maar ook voor andere weggebruikers.”
Naast gedrag zijn ook innovaties en hun acceptatie een terugkerende uitdaging. “Onze sector loopt niet altijd voorop als het gaat om het omarmen van nieuwe technologieën,” erkent Fawad-Khan. “Innovaties vragen tijd en pilots om hun meerwaarde aan te tonen. We merken echter dat zodra deze fase is doorlopen, de acceptatie vaak snel volgt.”
Een voorbeeld van zo’n innovatie is de chatbot Mell, ontwikkeld voordat AI een mainstream onderwerp werd. “Mell biedt via WhatsApp persoonlijk en multimodaal reisadvies tijdens wegwerkzaamheden,” legt hij uit. ” Het idee is om een berg aan informatie te vertalen naar de juiste boodschap voor de juiste persoon, op het juiste moment. Een omwonende heeft immers andere informatie nodig dan een weggebruiker. Dit verlaagt frustratie en verhoogt veiligheid.”
Aantrekkelijke toekomst voor de infrasector
Een van de grootste uitdagingen in de infrasector is het tekort aan geschikt personeel, een probleem dat de komende jaren waarschijnlijk zal blijven bestaan. “De inframarkt heeft ontzettend veel charmes, maar we moeten ons als sector goed voorbereiden en aantrekkelijk blijven voor de nieuwe generatie,” zegt Fawad-Khan.
BUKO Infrasupport speelt hierop in door actief kennis over te dragen aan de collega’s van de toekomst. “Wat wij regelmatig doen, is naar scholen gaan om gastcolleges te geven. Zo laten we studenten zien wat er in de praktijk gebeurt en krijgen wij waardevolle feedback van hen,” legt hij uit. Dit helpt niet alleen om de aansluiting tussen onderwijs en werkveld te verbeteren, maar maakt de sector ook aantrekkelijker voor jong talent.
Hoogtepunt van 2024
Een van de ontwikkelingen waar Fawad-Khan trots op is, is de standaardisatie van digitale diensten binnen BUKO Infrasupport. “Begin dit jaar lag onze focus vooral op maatwerktrajecten, waarbij we veel tijd en aandacht besteedden aan specifieke projecten. Halverwege het jaar realiseerden we ons echter dat deze diensten zó veel bijdragen aan veiligheid, dat we ze voor ieder infraproject toegankelijk wilden maken,” vertelt hij.
Deze verschuiving van maatwerk naar standaardisatie maakt het mogelijk om digitale diensten breed in te zetten, ongeacht het budget of de omvang van een project. “Dit was voor mij persoonlijk een van de hoogtepunten van het jaar,” aldus Fawad-Khan.
25e editie Infra Relatiedagen
Sinds de eerste editie in Hardenberg is Infra Relatiedagen uitgegroeid tot een professionele en impactvolle beurs. Waar het evenement in de beginjaren werd gezien als een informeel netwerkmoment, is het tegenwoordig een platform voor kennisdeling, innovatie en samenwerking. “Het is dé beurs waar je iedereen binnen de organisatie tegenkomt, van directielid tot buitendienstmedewerker,” vertelt Fawad-Khan. Hij herinnert zich de beginjaren van zijn eigen deelname: “In 2013 kwam ik voor het eerst op Infra Relatiedagen. De informele sfeer van toen is er nog steeds, maar de professionele slag die de beurs heeft gemaakt, maakt het voor ons nog waardevoller.”